måndag 15 oktober 2012

Fånge i stan..



Jag tycker minsann att det är orättvist att bara brorsan ska få ha en egen blogg så nu tänker minsann jag skriva ett eget inlägg, så det så!
  Jag måste berätta om en jättehemsk grej som hände mig och min mamma nu i helgen. Det är nämligen så att ibland får vi åka på kollo till ”Mormor”. Ja alltså det är ju inte våran riktiga mormor, det är mattes mamma, men vi kallar henne för Mormor. Det är inte hemsk alls, det är jätteskoj!
  Man får massor med god mat, det finns kattmat i mängder, uppe i toaletten finns en låda med godis som är gömd i sand (Jättefestligt! Som en skattjakt!) man kan sova i de sköna sofforna och röja lös ordentligt på gårdsplanen där man kan leka varg och springa som vinden!
  Ni hör ju, kollo hos Mormor är jätte jätte skoj! Men ibland, ibland skickar matte oss på fångläger… det var det som hände nu i helgen. Vi åkte till människan som matte kallar ”Pucko” (och ibland ”Åsa”, men jag tror att hon heter Pucko, det är i alla fall det Matte kallar henne mest) och sen steg Matte in i bilen och for sin väg, utan mig och min mamma!!! Jag försökte hoppa och skälla och gny men den där dumma människan i andra änden av kopplet ryade bara åt mig att ”Sluta dra!”, jag drog inte alls jag försökte helt enkelt göra matte uppmärksam på att hon glömt oss!
  Hos den här ”Pucko” är det jätte jätte jätte hemskt, inte alls som hos Mormor. Det första hon gör är att tömma alla skatter ur sandlådan i en påse, och sen slänger hon dom! I sopkorgen! (Som är ordentligt instängd så man inte har en chans att komma åt den!) Inte minsta lilla godisbit kvar! Och det är bara början… Man får inte leka med skorna, man får inte jaga hennes katter, ingen kattmat att smaska på, hon tar precis allt gott (allt bröd, all bulla, chipsskålen) och lägger det högst upp i skafferiskåpen ovanpå kylen. Hur ska vi nå dom där hade hon tänkt?!?!
Man får inte ens vara i soffan utan måste ligga på golvet!!! Jag klarar ju det i och för sig för jag är ju en ung stark varg men min mamma är ju typ hundra miljoner år gammal minst och så måste hon ligga på GOLVET. Fast vi fick ligga i ena soffan, men bara en, inte båda. Vilket jag tycker är höjden av orättvisa för dom där fula katterna hon har fick minsann vara i den andra soffan! Till frukosten fick vi bara en halv skinkskiva var! En halv! Hur i hela fridens dar ska man kunna överleva på det?! Jag är en varg, jag behöver massor med skinka så jag blir stor och stark och orkar jaga och så ska jag överleva på en halv sketen skinkskiva?! När jag och mamma ville ha mer skinka så sa Pucko att vi minsann redan hade ätit frukost och att den här frukosten var hennes, vilket jag inte har något som helst minne av alls så jag tror att hon bara luras. Och när man går ut, måste man ha koppel. Hela. Tiden.  Djurplågeri, har hon hört talas om det kanske? Alltså jag vet inte varför Matte är så arg på oss så vi måste straffas på det här viset, men Matte: Förlåt! Förlåt! Förlåt! Jag ska aldrig göra så mera, vad det nu är. Snälla kom och hämta oss nu!
/Raijah

2 kommentarer:

  1. Annelie Bernhardsson18 oktober 2012 kl. 01:08

    Raijah, jag hoppas att din matte har hämtat hem dig och din stackars mamma. En halv skinkbit till frukost det är ju ett hån mot den gråa stammen och snaran runt halsen är ju ett av de värsta djurplågeriredskapet som finns. Jag har blivit tvingad att flytta med min familj till ett sådant ställe där jag måste ha detta runt halsen samtidigt som matte sitter fast i andra enden och talar om för mig att jag inte får springa. Vadå inte får springa? Vi är ju förtusiken gråa springare som ska jaga runt på egna äventyr. Nej tacka vet jag skog och fält :) Blir det ingen ändring så kanske vi ska dra ihop våra grå vänner för en demonstration. / Doris

    SvaraRadera
  2. Ps. Matte var snäll och tog med mig till skogen en sväng idag så just nu så är jag ganska så nöjd men vi får väl se hur det blir i framtiden. /Doris

    SvaraRadera