tisdag 15 maj 2012

Sleep over hos mommo!

Sol, en av de konstiga hundarna
I helgen tog matte med oss till mommo, eller ja, det är ju egentligen mattes mamma och inte mammas mamma fast vi kallar henne ändå för mommo. Hur som helst, där är ju allt jättespännande för hon bor ju ute på landet. Ni vet det där stället där dom har fläckiga älgar innanför snören på pinne och så har dom helt enorma gräsmattor. Matte säger att det inte heter gräsmattor utan åkrar, men det ser ju vem som helst att ingen åker på dem så då måste det ju vara gräsmattor.
Sen finns det minälgar också, återigen så säger matte att det inte heter så utan att det heter rådjur men det ser ju vem som helst att är det brunt, har fyra ben och ibland horn, då är det en älg!
Och älgar jagar man, det vet jag för det har mommos hundar berättat för mig, dom där hundarna med mycket päls, inte dom med konstig svans för dom jagar mest möss och fåglar, vilket också kan vara roligt men älgar låter mycket coolare. Jag menar, har ni sett riktiga vargar jaga möss någon gång kanske?!
Vill man bli en riktig varg får man ju göra som riktiga vargar och jaga älgar, bufflar och sånt menar jag..fast när jag såg dom dära älgarna och matte insåg vad jag tänkte då blev hon så jätte jätte arg så ni anar inte, jag har nog aldrig sett henne så arg. Jag är inte riktigt säker på om hon ville ha älgarna själv, eller om det var för att det råkade vara just fläckiga älgar, deras fläckar kanske betyder att dom är giftiga.
Hur som helst så blev hon nästan alldeles blå i ansiktet när hon försökte förklara för mig (eller om det var för älgarna) vad man får och inte får göra. Så nästa gång jag funderar på att leka varg får jag väl se till så att matte inte är i närheten för den där blåa färgen hon fick såg sannerligen inte hälsosam ut.
En annan bra sak med att vara hos mommo är som sagt dessa konstiga hundar. Som jag sa tidigare så jagar dom ju mycket mindre saker, sånt som fåglar och möss (vilket inte är så konstigt eftersom att dom är så små så om dom skulle jaga älgar vore ju som att jag skulle jaga elefanter..). Hur som helst, dom äter sällan upp det dom jagar utan lämnar det på gräsmattan. Så gräsmattan hos mommo är som rena smörgåsbordet!!!!!

Så här är det..När man går ut på morgonen är det störst chans att hitta rester på bakgården vid det stora
Vaddå grisar?! Jag är ju en hund!
äppelträdet, förra året hittade jag en som var full i massa fyllning. När jag kom med den till matte för att visa och hon tog den ur munnen på mig så blev hon liksom grön, skrek och slängde iväg den. Min matte skiftar färg rätt ofta nu när jag tänker på det..om jag har träsktrollsgener kanske hon har kameleontgener. Eller så har hon bara ätit regnbågspiller.
Sen till lunch är det störst chans att hitta rester vid ladan eller garaget och om det är tomt där kan man alltid gå upp på övervåningen och hämta lite från golvlådan som står i badrummet. Dit brukar dom där konstiga hundarna gå med jämna mellanrum så störst chans att få tag på något gott är att gå dit strax efter att de har varit där. Fast då får man se till så att matte varken ser eller hör när man går upp och så måste man äta klart däruppe också för hon blir jätte arg och får som vanligt en konstig hudfärg om man kommer ner med det man äter. Jag tror att hon blir arg för att det skräpar så mycket för hon gnäller alltid på mig när jag skräpar om jag äter och den där lådan är liksom full i sand av någon anledning, så det skräpar ju lite hur man än gör om man inte står och tuggar över lådan.
Vilket som så är den där lådan himla bra eftersom den står inomhus så även om det inte är gåutdags så kan man hitta något att äta.

Kort sagt, hos mommo är det bra att va!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar